Ismeret és nyelv

Helyesírási tanácsadás hagyományos és nyelvtechnológiai eszközökkel

2014. február 09. december 27th, 2014 2 hozzászólás

Ki ne vitatkozott volna már egy baráti beszélgetés során egy-egy nyelvi jelenségről? Vagy épp egy hivatalos levél fogalmazása közben merült fel bennünk helyesírási kérdés, amelyre nem találjuk a pontos választ? Az MTA Nyelvtudományi Intézetének hagyományos nyelvi közönségszolgálata és legújabb fejlesztésük, a Helyesírási tanácsadó portál épp ezekre kínál megoldásokat, hiszen nyelvi kérdésekben segítenek bárkinek.

Évtizedek óta zajló nyelvi tanácsadás

A helyesírás és a nyelvi kérdések mindig érdekelték az embereket. A Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetében a Nyelvművelő és Nyelvi Tanácsadó Kutatócsoport tagjai – mintegy társadalmi elvárásként – már hosszú évtizedek óta válaszolnak telefonon, levélben, faxon vagy e-mailben a nyelvhasználattal kapcsolatos kérdésekre.

Heltainé Nagy Erzsébet, az intézet tudományos főmunkatársa, az Anyanyelvápolók Szövetségének elnökségi tagja vezetésével zajlik a nyelvi tanácsadó munka, akinek szakterülete a mai magyar nyelv, a normativitás, a nyelvművelés és stilisztika. A közönségszolgálat kedden és csütörtökön telefonon elérhető a +36 1 322 80 38-as telefonszámon, de e-mailben is kérdezhet bárki a tanacs@nytud.hu e-mailcímen, akár stilisztikával, nyelvhelyességgel vagy helyesírással kapcsolatosan.

Gyakran ismételt kérdések sokasága

A közönségszolgálathoz az elmúlt évtizedekben több százezer kérdés érkezett, amelyeket a válaszokkal együtt rögzítettek is. Ebből az óriási adatbázisból az Intézet honlapján kaphatunk némi ízelítőt, ahová a leggyakrabban ismétlődő kérdéseket gyűjtötték össze. Megtudhatjuk például, hogyan írjuk helyesen a veszélyes hulladék tároló kifejezést, ami attól függ, hogy mi veszélyes: a hulladék vagy a tároló. Ha a hulladék, akkor: veszélyeshulladék-tároló, ha a maga a tároló, akkor pedig: veszélyes hulladéktároló. De ugyanitt választ találhatunk arra is, hogy helyes-e a besértődik, beájul alak, vagy hogyan szólítsunk fel valakit arra, hogy ne csukoljon.

Helyesen – korszerű eszközökkel

A közönségszolgálatnak 2013-ban létrejött egy korszerűbb változata is, a Nyelvtudományi Intézet ugyanis elindította a helyesiras.mta.hu portált. Az oldal gyorsan választ ad az egybe- és különírással kapcsolatos kérdésekre, de akár az elválsztással és a számok helyesírásával felmerülő kételyekre is pillanatok alatt választ kaphatunk.

A pillanatok alatt érkező megoldások és válaszok azonban nem úgy születnek, hogy több ezren ülnek a számítógépek mögött, és a felhasználói kérdésekre 0-24 órában válaszolnak. A hét alkalmazás mögött nyelvtechnológiai eszközök állnak, amelyek segítenek a beírt szavak, kifejezések feldolgozásában, majd alapos nyelvi elemzés után a helyesírási szabályzat alapján javaslatot tesznek a helyes írásmódra. A rendszer tehát automatizált, vagyis a gép adja meg a helyes(nek vélt) alakot, és többször is a felhasználóra bízza, hogy melyik magyarázatot fogadja el.

S bár a rendszer nem gondolkodik, ez nem azt jelenti, hogy a Nyelvtechnológiai Kutatócsoport tagjai ne dolgoznának nap mint nap azon, hogy azokra a kérdésekre is helyes választ adjon, amelyek problémásak, vagy épp annyira újak, hogy még egyetlen szótárban sem találhatók meg. Jóval pontosabb megoldásokat nyújt, mint a szövegszerkesztők helyesírás-ellenőrzőinek nagy része, és sokkal gyorsabb, mint a helyesírási szabályzat lapozgatása és a helyes alak megtalálása.

A Nyelvtudományi Intézet munkáját a Nyelvőrző február 9-i adásában mutattuk be. A nyelvi tanácsadó fórumokról és műsorokról szóló adás megtekinthető a Duna Televízió honlapján.

Muszka Ágnes, Terjéki Tamás

2 hozzászólás

Leave a Reply