Játék és nyelvKözösség és nyelv

Anyanyelvi akadályversenyt rendeztünk Szegeden

2024. május 01. május 3rd, 2024 Nincs hozzászólás

2024. április 26-án a magyar nyelv hetének keretein belül anyanyelvi akadályversenyt rendeztünk Szegeden általános iskolás és középiskolás tanulók számára. A program szervezői az Anyanyelvápolók Szövetségének szegedi csoportja, illetve az ifjúsági tagozat Szegedre látogató képviselői voltak.

A Szent-Györgyi Albert Agórában vette kezdetét az esemény. A diákok csapatokban egy-egy térkép segítségével jutottak el a hat belvárosi állomáshoz, ahol izgalmas anyanyelvi játékokkal várták őket a szervezők. Az állomások igen változatosak voltak. Az Agóra kertjében egy „Alföldi Activity”-n vettek részt a diákok. Itt többek között a szegedi paprikát, Juhász Gyulát, a Sóhajok hídját, a Hősök kapuját és a halászlevet kellett elmutogatniuk, lerajzolniuk vagy éppen körülírniuk úgy, hogy a társaik kitalálják a szavakat.

A Dugonics téren egy átalakított Twister játék várta a versenyzőket. A gyerekek országokat, neveket, tárgyakat, állatokat és igéket soroltak egy megadott kezdőbetűvel, miközben bonyolult pózokban kellett a lábukon maradniuk.
Petrezselyem, csemete, kecske, szerelem, vese, tenger. Hogy mi köti össze a felsorolt szavakat? A tanulók feladata az egyik állomáson az volt, hogy ezeket és sok más eszperente szót elmagyarázzanak a csapattársaiknak, miközben a szavakhoz tartozó tabu szavakat nem mondhatták ki. A Dóm téren két állomáson is kipróbálhatták magukat a diákok, itt viszont nem volt elég a fejükben lévő tudás és a kreativitásuk, mivel egy kis mozgással kötötték össze a feladatokat a szervezők. Az ugróiskolázás közben harminc szóról kellett eldönteniük a versenyzőknek, hogy nyelvújítás koriak, az előttiek vagy esetleg újabbak.

A Dóm tér túloldalán a gyerekeknek célba kellett dobniuk. A sikeres találatok után kaptak egy-egy rejtvényt, amelyek megoldása minden esetben egy magyar városnév volt. Végül a csapatok egy vaktérképen elhelyezték a városokat, és ha sikerült legalább a vármegyét eltalálni, újabb pontokat szereztek. Volt egy állomás, ahol egy jelszót kellett megalkotni, ehhez nem volt elég írni és számolni, ugyanis az volt az elvárás, hogy 24 feltételnek feleljen meg a jelszó. A feladat megoldásához használták a periódusos rendszert, fel kellett ismerni Dél-Korea zászlaját, megfejteni egy erdélyi rovásírást, és minél találékonyabban és gyorsabban megoldani a felmerülő problémákat, például azt, hogy a jelszó „fázik” vagy éppen „magányos”.

A gyerekek a vetélkedő során az egész belvárost bejárták, a szókincsüket és a tudásukat változatosan használták, együtt, egy csapatként gondolkodtak és tanultak. A délután végén ugyan kicsit kimerülten, de annál boldogabban vehették át a csapatok a finom nyereményeket és az okleveleket. Mindenki nyertesként, új élményekkel gazdagodva hagyhatta el az Agóra kertjét, ahol a program lezárult.

Képek: Sztankovits Réka és Reiser György Lukács

Leave a Reply