Közösség és nyelv

Félszázan versengtek a Szép magyar beszéd verseny Csongrád megyei döntőjén

2018. március 03. november 18th, 2020 Nincs hozzászólás

A Kazinczy-verseny egyik legnagyobb megyei fordulóján közel ötven középiskolás mérettette meg magát Szegeden, közülük nyolcan jutottak tovább az áprilisi győri országos döntőbe.

A márciusi tél ellenére minden nevező megérkezett a Gábor Dénes Szakgimnáziumba – a szegedi középiskola már tizenkilencedik alkalommal adott otthont az ország egyik legszínvonalasabb versenye megyei fordulójának.

A megnyitón a Gábor Dénes Szakgimnázium igazgatója, Tímár Csaba köszöntötte a tanárokat, érdeklődőket, versenyzőket, beszédében megköszönte, hogy az időjárási nehézségek ellenére a megye számos pontjáról eljöttek. Ezt követően szegedi gimnazisták szavalták el Rózsa Endre és Pilinszky János egy-egy művét, és a jelenlévők meghallgathattak egy Köhler-etűdöt fuvolán eljátszva.

A szabályismertetés és a zsűri bemutatása után a versenyzők különváltak szegedi és megyei kategóriára. A Szép magyar beszéd verseny szabályai szerint Csongád megye és Szeged, mint megyei jogú város külön delegálhat két-két versenyzőt szakközépiskolai és gimnáziumi kategóriában a győri országos döntőre.

A szakgimnáziumi zsűri tagjai:
  • Kerekes Barnabás, az Anyanyelvápolók szövetségének alelnöke
  • Szabó Mária, középiskolai tanár, szaktanácsadó
  • Szurmik Zoltán, középiskolai tanár
A gimnáziumi zsűri tagjai:
  • Juhász Judit, az Anyanyelvápolók szövetségének elnöke
  • Kovács Zsuzsanna, a Szóról-szóval c. műsor szerkesztője
  • Schirm Anita, nyelvész, a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa

A versenyről készült összes fotó megtalálható a Médiatárban »

A csongrádi döntő az országos verseny mintájára három részből áll, ennek első része az írásbeli feladat. Itt a versenyzők egy példamondatot kapnak, melyen a Beszélni nehéz!, később a Szóról-szóval c. rádióműsorban is használt jelrendszerrel kell a mondat hangsúlyait jelölni. A második fordulóban mindenki a saját maga által választott és előre gyakorolt szöveget kellett előadnia a zsűri és a többi versenyző előtt.

Az anyanyelv és használata

A két szóbeli forduló között a szervezők állófogadásra hívták a jelenlevőket, melyen Juhász Judit köszöntötte az egybegyűlteket. Felhívta a figyelmet arra, hogy csupán pár kilométerrel arrébb mennyire nem elemi és magától értetődő, hogy az ember magyarul beszélhet. Megköszönte továbbá a szervezők, tanárok, diákok munkáját, hogy lelkesen, akár ilyen egyszerű módon is ápolják a magyar nyelvet, kultúrát.

„Mindannyiótok hatalmas szolgálatot tesz a magyar nyelv és kultúra megőrzéséért, amikor egy-egy hasonló versenyen részt vesztek. Már csak azzal is, amikor hazamentek, és az osztálytársaitoknak meséltek, akik lehet, nem is tudják hogy miről szól ez a verseny pontosan” – fogalmazott.

A verseny utolsó feladata az ún. kötelező szöveg volt. Ezt a szöveget a verseny előtt a zsűri választja ki, ezt kell a versenyzőknek legalább 30 perces felkészülés után előadniuk. A feladat titkos, azt a diákok csak a felkészüléskor kapják meg. A lényeg itt már nemcsak a szép kiejtés, helyes olvasás, hanem a szöveg megfelelő értelmezése is.

Az eredeti szövegválasztást felülírta egy tragikus esemény, így Wacha Imre emlékére A szövegtolmácsolás hibáiról c. írását választották a harmadik fordulóra. Ez a szöveg a Kazinczy-verseny országos döntőjén tapasztalt általános hibákat, észrevételeit foglalja össze, így a versenyzők a felkészülés közben maguk is megtanulhatták, milyen hibákat nem szabad majd elkövetniük pár perccel később.

Wacha Imre emléke nem csak a szövegválasztásban jelent meg, a verseny szüneteiben a résztvevők egy, az életét bemutató kiállítást tekinthettek meg. A zsűri tanácskozása alatt pedig a vendégek egy Varró Dánielről készült kisfilmet nézhettek.

Eredmények

A bírálóbizottság ezután szóban értékelte mindkét kategóriát, elmondta észrevételeit, a verseny alatt előfordult hibákat és ismertették a versenyszöveg helyes felolvasását is. Ezt követően jött az eredményhirdetés: mindkét kategória első két szegedi és megyei versenyzője, így a legjobb nyolc jutott tovább az országos döntőbe.

Jutalomban azonban nemcsak ők, hanem a négy 3. helyezett is részesült. Ezen felül azokat a felkészítő tanárokat is jutalmazták, akiknek valamely diákja továbbjutott Győrbe. Idén Mustos Tamás, a Gábor Dénes volt igazgatójának felajánlásából különdíjat kapott az iskola legjobban szereplő diákja is.

A Szép magyar beszéd verseny Kárpát-medencei döntőjét 2018. április 20–22. közt rendezik meg Győrben.

A nyolc továbbjutó

A versenyről készült összes fotó megtalálható a Médiatárban >>

Barna Dávid

Leave a Reply