„Nekünk, magyartanároknak szinte kötelességünk, hogy felfedeztessük tanítványainkkal csodálatos magyar nyelvünk szépségeit” – írja Kedves Györgyné Zilahi Enikő, a nyíracsádi általános iskola magyartanára a sérült gyerekek számára megrendezett szépíró versenyről. Március 6-án a Sajátos Nevelésű Igényű Tehetségeket Segítő Tanács, valamint a József Attila Általános Iskola közös szervezésében Debrecenben rendezték meg az Országos szépíró verseny megyei döntőjét.
Hajdú-Bihar megye 15 településéről, 21 általános iskolából összesen 140 tanuló vett részt a megmérettetésen. Idén először a fennállásának 50. évfordulóját ünneplő debreceni Povolny Ferenc Szakképző és Szakiskola is segítette a verseny lebonyolítását. A versenyen kizárólag sajátos nevelésű igényű, beilleszkedési, tanulási vagy magatartási zavarral küzdő diákok vehettek részt. A versenyzők kategóriánként különböző verses és prózai szövegek másolásával bizonyíthatták szépírásukat.
Az eredményhirdetést mindenki izgatottan várta. A díjazott tanulók szeméből pedig olyan hihetetlen öröm, tanáraik felé pedig olyan őszinte hála sugárzott, amit soha nem lehet elfelejteni, és semmilyen más érzéssel nem lehet összehasonlítani.
Tanítványainkkal, a nyíracsdi Szent Piroska Görögkatolikus Általános Iskola diákjaival idén először vettünk részt a versenyen. Az 1-2. osztályosok kategóriájában Tejfel Dzsenifer harmadik, a 7-8. osztályosok kategóriájában Virág Fruzsina első helyezést ért el. Április 18-án ők képviselik iskolánkat a fővárosban megrendezésre kerülő országos versenyen.
Minden gyermekben tehetség lakozik
Anyanyelvünk ápolása fontos feladat minden ember számára. Nekünk, magyartanároknak szinte kötelességünk, hogy felfedeztessük tanítványainkkal csodálatos magyar nyelvünk szépségeit. Édes kötelesség ez, ugyanakkor minden alkalommal kihívást is jelent számunkra.
Akkor érhetjük el legkönnyebben célunkat, ha minden eszközzel arra törekszünk, hogy megmutassuk a ránk bízott gyermekeknek nyelvünk szépségeit. Ha tanítványaink felfedezik a nyelvben rejlő csodát, sokkal könnyebben fogadják el azt, hogy bizony a szép és helyes magyar beszéd és írás sokszor nehézségekkel is jár.
Nagyon fontos, hogy minden tanulónál saját képességein, korlátain belül kell elkezdeni ezt a nagyon felelősségteljes munkát. Mindannyian tudjuk, hogy a sérült, fogyatékkel élő, sajátos nevelési igényű gyermekek számára az anyanyelv ápolása, csiszolása sokszor igen komoly akadályba ütközik, nagyon komoly kihívás gyermek és pedagógus számára egyaránt. Ezért is tartom nagyszerű kezdeményezésnek a szépíró versenyt, hisz éppen azok a gyerekek kapnak lehetőséget a bizonyításra, a siker elérésére, akiknek a mindennapi életben, a tanulás során sokszor nem csak az olvasás, de még a beszéd is nehézséget okoz.
Tanítványaim nagyon nagy lelkesedéssel készültek a versenyre. Szinte el sem hitték, hogy ők is részt vehetnek egy komoly, országos szervezésű megmérettetésen, ezért már a nevezés lehetőségét is sikerként élték meg. A felkészülés során nagy lelkesedéssel másoltak verset, prózai szöveget, napról napra jobban törekedtek a szépírásra is. Motiválta őket a felkészülés egészséges izgalma, fejlődött figyelmük, koncentráló képességük, munkájuk egyre pontosabb lett. Mindez már a felkészülés során pozitívan hatott órai munkájukra is.
A szépíró verseny kiválóan bizonyította, hogy minden gyermekben tehetség lakozik. Nekünk pedagógusoknak pedig az a feladatunk, hogy megmutassuk tanítványainknak azt az utat, ahol kibontakoztathatják, megmutathatják a bennük rejlő értéket.
Kedves Györgyné Zilahi Enikő
a nyíracsádi Szent Piroska Görögkatolikus Általános Iskola magyartanára