Közösség és nyelv

XXII. Országos Ifjúsági Anyanyelvi Tábor – tábori napló

2015. január 24. március 18th, 2017 Nincs hozzászólás

Ifjúsági anyanyelvi táborunkban hatodik éve születik krónika a táborozóink jóvoltából. 2014-ben Stágl Szilvia, a budapesti Baár–Madas Református Gimnázium tanulója már tapasztalt táborozóként és Kuszkó Dániel Sándor, Encsről a Váci Mihály Gimnáziumból elsőtáborozóként vetette papírra a tábor során megfogalmazódott gondolatait. Íme a tábori napló.

Széphalom, 2014. 08. 08.

Életem első anyanyelvi tábora. Indulás előtt sok kérdés merült föl bennem Milyen lesz? Találok-e majd így barátokat? Érdekesek lesznek az előadások?

Természetesen az összes kérdésemre tudtam a választ már rögtön amint megérkeztem a szállásra. Kerekes tanár úr és az ASZ vezetőségi tagjainak barátságos üdvözlése fogadott, amit tudatosította bennem, hogy élményekben dús, jó tábori napoknak nézek elébe.

Első tábori programunk Sátoraljaújhelyen volt, a városháza dísztermében. Az ünnepélyes megnyitón szép produkciókat láthattunk, köszöntött minket a fogadó város jegyzője, A Magyar Nyelv Múzeumának igazgatója és a tábor létrejöttében fontos szerepet vállalók is: a Kazinczy Társaság tiszteletbeli elnöke, Dr. Kováts Dániel is köszöntött bennünket, akárcsak Kerekes tanár úr és Fábiánné dr. Szenczi Ibolya.

Az ünnepség zárultával egy közeli étteremben fogyaszthattuk el a finom vacsoránkat.

Vacsora után visszatértünk Széphalomba, majd a múzeumban tekintettünk meg  az előző táborról szóló hangulatos filmeket és az Anyanyelvápolók Szövetségét is jobban megismerhettük. Az estét végül bemutatkozással zártuk, majd mindenki nyugovóra tért.

Már várom a holnapot!

Széphalom, 2014. 08. 09.

A számomra megszokott ébredési időhöz képest ma korán keltünk. „Ki korán kel, aranyat lel.” A délelőtt folyamán érdekes előadásokon vehettünk részt, így helytálló volt az idézett közmondás. Sajnos Juhász Judit, az ASZ elnöke nem tudta megtartani előadását, így a csoport egy dalt tanult, amit az est folyamán Bordi Andrásnak adtunk elő, köszönetképpen a sokéves munkájáért, amit a táborért tett.

De vissza a délelőtti előadásokhoz…

Dr. Kováts Dániel régiónk, a Zemplén gazdag kulturális és anyanyelvi örökségeit ismertette nekünk. Rengeteg új dolgot tudhattunk meg, melyekről élvezettel beszélt így mi is könnyebben azonosulhattunk az elmondottakkal.

Ezt követte Dr. Szenczi Ibolya tanárnő filmesztétika előadása. A Gyula vitéz c. filmet néztük meg, melyen sokat nevettünk.

Ebéd után a börtönszlenget mutatta be nekünk a sátoraljaújhelyi börtönigazgató, majd elmentünk a börtönmúzeumba és a Kazinczy Múzeumba is.

Továbbá megcsodálhattunk még egy ortodox templomot is és Sátoraljaújhely egyéb szépségeit is.

Vacsora után elérkezett a várva várt Bordi-est. Több órán keresztül énekeltünk, melyet ő gitárral kísért és szintén énekelt is. Kerekes tanár urat szeretném idézni: „Kétféle ember létezi: aki szereti Bordi Andrást, és aki nem ismeri őt.”

Éneklés után különféle helyzetgyakorlatokat és játékokat is játszottunk, melyeket szerintem a tábor minden tagja kivétel nélkül élvezett. Nem mellékesen mindenki jól lakhatott a tábor hatalmas tortájából is, amely szerintem nagyon finom volt.

Bár sajnos a délutáni programokról lemaradtam, így is egy remek napot tudhatok magam mögött, remélem az elkövetkezendők is ilyen jók lesznek!

Széphalom, 2014. 08. 10.

A harmadik tábori nap elébe néztünk ma. A kevés alvás ellenére mindenki viszonylag ébren kezdett neki a napnak. Nem csoda, hisz remek előadóink voltak ma is.

Az első Dr. Wacha Imre tanár úr remek előadása volt a retorikai mesterségről, melyet kedvenc művein keresztül mutatott meg. Rövidke szünet után Nyiri Péter a Múzeum igazgatójának diáit tekinthettük meg. Kazinczy Ferencről és csodálatos birtokáról. Ezt követően ebéd és a várva-várt tábori dinnyepercek következtek. Majd miután mindenki jól lakott a Múzeummal ismerkedtünk meg közelebbről. Csoportokban végigjártuk és különféle játékokban vettünk részt. Nekem egyik kedvencem a Nyelvlesen volt, mely igazán izgalmas és kalandos rejtvényfejtés volt. A Múzeumkerti barangolás után és a gyönyörű Kazinczy Emlékcsarnok után mindenki boldogan költötte el a vacsoráját. Kis pihenés után következett a licitjáték Kerekes tanár úr vezetésével. Talán mondhatnám a nap fénypontjának is. Mindenki remekül szórakozott. Fej-fej melletti küzdelemben végül a C csapat nyert (az én csapatom). :)

Mivel ma korábban fejeződtek be a programok, mindenki kedve szerinti elfoglaltságot talált magának.

Széphalom, 2014. 08. 11.

Kalandos nap kezdődött, ugyanis ma egész nap túrázni voltunk. A finom péksütemény elfogyasztása után rögtön szálltunk is fel a buszra és indultunk a sátoraljaújhelyi levéltárba. Ahol többek között olyan leveleket is megtekinthettünk melyeket Kazinczy katalogizált és melyeket kézjegyével ellátta. Körülnézésünk után már mentünk is tovább Karosra, ahol egy honfoglaláskori temetőt tekinthettünk meg. Ez a Kárpát-medence egyik legnagyobb ilyesfajta temetője. Történeti háttér meghallgatása és kis séta után a kopjafák között, indultunk tovább. Karcsa volt a túránk következő állomása, ahol egy tájházat és egy 11. századi templomot tekinthettünk meg. A templomban épp gyermekhittan volt, de így is szívesen beengedtek minket és a gyerekekkel együtt elénekeltük a 134. zsoltárt. Én úgy gondoltam, hogy a templom után nem jöhet szebb, de igen, a Pácini Mágocsy-kastély mely arról híres, hogy megmaradt reneszánsz stílusában.

Fáradtan végre elértünk Cigándra, ahol elköltöttük az ebédünket amely az itteni specialitásokból állt.

Kásás káposzta (töltött káposztára emlékeztető ízvilág) és desszertnek béles (szilvás és túrós).

Egy-két probléma megoldása után megérkeztünk a Borsi kastélyhoz, mely II. Rákóczi Ferenc szülőháza. Vezetőnk, röviden jellemezve: egy szókimondó, hadaró, viccelődő ember volt. (De tényleg olyan gyorsan beszélt és olyan poénjai voltak…) Kalandos határátlépésünk után a kifáradt csapat boldogan fogyasztotta el a vacsorát, amely után se volt nyugalom. Futottunk tovább az irodalmi estre a Múzeumba. Ahol egy prózai és zenei előadás várt minket. Este pedig mindenki készült a következő napi akadályversenyre.

Széphalom, 2014. 08. 12.

Ma sajnos egy esős reggel fogadott minket kelés után. A nap első programjaként A lámpás című filmet tekintettük meg, melyben Császár Angela Jászai Mari- és Kazinczy-díjas művésznő főszerepben játszott.

Úgy gondolom, hogy a film mindannyiunk tetszését elnyerte, nem ok nélkül, hiszen az 1848-49-es szabadságharc idején játszódó alkotás mély mondanivalóval bírt. Ezt követően volt szerencsénk beszélgetni a művésznővel. Nem csak Kerekes tanár úr, de a táborozók közül is sokan tettek föl érdekes és jó kérdéseket, melyekre a művésznő szívesen és őszintén válaszolt is.

Ezután a jó hangulatú beszélgetés után Berkesi Gábor református lelkész előadása következett, melynek tételmondata: „Mitől magyar valaki?” volt. A lelkész úr többek között kitért még a zenei anyanyelvre, a népdalokra és az anyanyelvünkhöz való ragaszkodásra is.

Ebéd után végre elérkezett a várva-várt akadályverseny. Az idő kitisztult, napos lett, így elázás nélkül vághattunk neki a feladatoknak. Nagyon motivált és elszánt csapat tagja voltam, minden állomáson lelkesen énekeltünk indulókat és kiáltottuk a csatakiáltásunkat.

Nagyon jók volta a játékos feladatok, mindegyik helyszín sok élvezetet nyújtott. Volt szókirakó, nyelvtörőzés, érme azonosítás vakon, népdaléneklés, foci-kvíz és Activity is.

Vacsora után rádiófelvételeket, interjúkat illetve tábori összefoglalókat hallgattunk és néztünk. Meghallgattuk Péchy Blanka utolsó rádióbeszédét is, melyben már idősen, de annál nagyobb kitartással beszélt.

Végezetül az ASZ élvezetes tábori összefoglalói zárták az estét.

*(Nagyon fáradt vagyok.)

Széphalom, 2014. 08. 13.

Ma reggel volt az általam már nagyon várt előadás, melyet Kerekes Barnabás tanár úr tartott meg. Az Ismerős arcok Te döntesz c. száma mély mondandójával méltón vezette be Tanár úr beszédét. A sok XXI. századi probléma került elemzésre, köztük például a „mobiltelefon ????”, az internethasználat veszélyei a gyerekeknek, az oly népszerű televíziós tehetségkutatók silány minősége és bevételszerzési mániájuk. Téma volt még továbbá a fiatalokat érő hatalmas információáradat, az életmód felgyorsulása, a pörgés, az akció és az éjszakázás problémája, mely további problémákat szül. Tanár úr kitért még a beszűkült emberi kapcsolatokra és a szeretet hiányára is.

A közösségi hálókon való gátlástalan véleményalkotás, az eloszlott felelősségtudat és  pénzhajhászás jellemzi sajnos a mai fiatalság egyik részét. Az előadás végén a féri és női lélek különbségeit hangsúlyozta ki Kerekes tanár úr és egy mondattal zárt: „Te döntesz!”

Ezt követően Dr. Balázs Géza tartott egy élménydús és érdekes beszámolót az összeomló kultúrákról és nyelvekről, az összeomlásuk okairól és a már összeomlott civilizációkról, illetve személyes kalandozásairól, utazásairól.

A nap utolsó előadását Kiss Gábor tartotta, melynek témáját a magyar nyelvjárások adták.

A nyelvjárások olyan értékek, melyek elvesztését meg kell akadályoznunk.

Minden területnek megvannak a maga sajátosságai és tájszavai, ezek nyelvünk kincsei közé tartoznak.

Megismerhettük még a Tinta Könyvkiadó könyveit, majd egy kedvezményes könyvvásár keretén belül szerencsém volt megszerezni Wacha Imre Nem csak szóból ért az ember c. művét.

Az előadások végeztével következett a játék. A múzeum parkját bejárva kellett kiegészítenünk egy növények neveit is tartalmazó prózai művet, majd ezután Kazinczy és Gárdonyi portrékat festettünk közösen. Mindkettő jól sikerült és ki lettek téve a múzeumban.

Este a Gandhi című filmet néztük meg, mely számomra nagyon jó volt. Egyszerűen hihetetlen mennyit képes volt megtenni a népéért, mindezt békésen.

Összefoglalva: egy tartalmas és kiváló napot tudhattunk magunk mögött.

Széphalom, 2014. 08. 14.

Ma volt a hetedik tábori napunk. Reggeli után ismét szinte azonnal útra keltünk és úticélunk a Hegyköz volt. Elsőként Füzér várába mentünk, amit csak egy kisebb gyalogtúrával vehettünk be. A táj és a kilátás elképesztő volt. Egy életben legalább egyszer el kell oda jutni. Ezután Hollóháza porcelángyára felé vettük az irányt. A múzeumában ismertették a velünk a cég történetét és az alkotásaikat, a porcelán termékeket; melyem ma már luxuscikknek számítanak; nem véletlenül. Mesterien kidolgozott és szép tányérokat, étkészleteket, csészéket, vázákat láttunk, majd vásárlásra is lehetőségünk nyílt.

Ezt követően megebédeltünk és meglátogattuk a Füzérradványi kastélyt és annak parkját. Az idegenvezetés sok érdekességet mutatott be a kastély történetével kapcsolatban. A park is gyönyörű, ahol 150-200 éves fákat is találhattunk.

Kirándulásunk utolsó programját a Pálházai Erdei Vasút szolgáltatta. A hangulatos, nosztalgikus, esős-elázós, éneklős vonatozás Kőkapuba vezetett, ahol körüljártuk a tavat és környékét. Természetesen idegenvezetőnk itt is sok dologra hívta fel az érdeklődő ifjúság figyelmét. Örülök, hogy velünk tartott, hiszen nekem is számtalan sok új dolgot mondott, pedig én megyebeli vagyok.

Vacsora után még A Magyar Nyelv Múzeumában gyűltünk össze egy kis éneklésre, illetve Kerekes tanár úr is mondott még egy pár gondolatot.

Az este fénypontját az elmaradt tábortűz és a szalonnasütés helyett a „Szalonnázás éjszakája” adta, mely a múzeumban elfogyasztott szalonnára, kenyérre, hagymára és paradicsomra utal. Végezetül még egy páran bővítettük az élményeket megörökítő cetli-falat, majd visszatértünk szállásunkra.

Mivel ez az utolsó naplóbejegyzésem, szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem mindenki munkáját, aki a tábor sikeréhez hozzájárult. Külön ki szeretném emelni Kerekes Barnabás tanár urat, aki szívvel-lélekkel, hatalmas odaadással dolgozott és természetesen ugyanez mondható el az Anyanyelvápolók Szövetségének ifjúsági vezetőségi tagjairól is.

Remélem, lesz még alkalmam ennek a tábornak a résztvevője lenni, hiszen annyi élmény ért, hogy még nagyon sokáig emlegetni fogom. Azonban még nem is beszéltem a táborozók között kialakult új és tartósnak ígérkező barátságokról és arról a szeretetről, ami egy különleges hangulatot és biztonságérzetet teremt, hiszen így senkinek nincs szüksége „páncélra”, mindenki önmaga lehet.

Ezektől lesz az Országos Ifjúsági Anyanyelvi Tábor az, ami: magyarok közössége, diákok társasága, és egy hely, ahol a sok szórakozás mellett tanulni is lehet.

Nem véletlen, hogy immár a XXII. tábor volt ez…

Megtiszteltetés volt írni ebbe a titkos naplóba, hálás vagyok, hogy engem választottak ki erre a nemes feladatra.

Köszönöm mindent és a mielőbbi viszontlátásra,

az Encsi Váci Mihály Gimnázium diákja

Széphalom, 2014. 08. 15.

Sajnos a mai nap folyamán elment az én drága krónikaíró barátom, de mindent az elejéről.

Ma előadásos nap volt. 9.00 Dr. Eőry Vilma az MTA főmunkatársa tartott előadást idézetekről. Ezt követően Dr. Gerstner Károly szintén az MTA főmunkatársa tartott előadást a hetek és hónapok kialakulásáról és elnevezéséről. Ebéd után a várva várt vezetőségi előadások. Rózsa: Jeruzsálem. Brézai Zoli: „gömbpanoráma”. Ecsedy-Baumann Brigi: ásatás, régészet.

Ezután egy hosszú szabadidő következett. :) Lehetett sportolni, de a legtöbben a „Ki mit tud?”-ra készültek. Vacsora után meg táncház volt a program. Melyről sajnos krónikaíró barátom már elment.

A táncház felejthetetlen volt megint, mint mindig. Dömötör Andi ismét nagyon kitett magáért. Táncoltunk ördög útját, Miska Zsidót, Kecskéset, stb… Éjfélig táncolgattunk, majd mindenki fáradtan zuhant be az ágyába aludni. :)

Széphalom, 2014. 08. 16.

Reggel reggeli. :P Majd Kerekes tanár úr ketyerés játékával játszottunk, ahol 173 kérdést tett fel nekünk. Majd vezetőségi előadások voltak, ismét. Dömötör Andi – Török Sophie-ról. Kerekes Zsolt – Tudás, tudomány. Totó – Prezi, motiváció. Ági – Prezi 2. :)

A lelkes érdeklődők tovább hallgatták tanár úr félbemaradt előadását. Majd elmentünk enni. Ezt követően jött a Ki mit tud?.

Hallhattunk egyéni és csoportos énekeket. Kifejezetten tetszett Gál Natália és Erényi Julianna és a vezetőségi tagok éneklése. Emellett hallhattunk még verseket, többek között saját költeményeket is és kiemelném a Pelikánt, mint színdarabot.

Ezt követően hatalmas „izgalmak” között megtudtuk az akadályverseny eredményét. Van szerencsém bejelenteni, hogy mi a NyelVitézek (krónikatársammal együtt) nyertük meg az akadályversenyt.

Jutalomosztás után kevesebb pihenő következett. Majd elmentünk vacsorázni. Majd végre vagy nem végre jött a táborzárás tábortűzzel. Először a Múzeumban körbeülve mindenki elmondta az élményeit a táborral kapcsolatban. Sokan már ekkor meghatódtak. Hogy fokozzuk az estét, tábortűz következett, ahol sokan nyársaztak és megtekinthettük Csaba tűzzsonglőrködését. Nagyon élvezetes volt. :)

Majd ki-ki kedve szerint beszélgetett. Természetesen a tábori videó se maradhatott el, ami mint mindig most is nagyon jó és vicces volt.

Majd megint hosszú búcsúzkodások sora és beszélgetések.

Bocsánat, hogy csak ilyen felületesen írtam mindent (lelkiismeret-furdalásom is van érte), de semmit se aludtam még és reggelihez kell már készülődni. De nagyon örülök, hogy én voltam az egyik kiválasztott, aki ezt a szép naplóírási hagyományt ápolhatta.

Köszönök mindent, sok puszi, ölelés a következő találkozásig.