Közösség és nyelv

A magyar nyelv napja – hogyan ünnepeljük az iskolában?

2014. november 07. november 18th, 2020 2 hozzászólás

A magyar nyelv napja közeledtével felmerülhet a kérdés: mit is jelent ez a nap, miért van szükség rá? Talán alkalmat adhat, hogy tudatosan gondoljunk arra, ami életünk természetes része: az anyanyelvünkre. Az alábbiakban a pedagógusoknak szeretnénk ötleteket adni, hogyan mozgathatnák meg a diákokat, hogy lehet emlékezetessé tenni ezt a napot a tizenévesek számára.

Látvány és élmény

A számítógépen és televízión nevelkedett tizenéves korosztály számára kulcsfontosságúak a vizuális élmények. Ezért az első javaslatunk az, hogy öltöztessük fel az iskolát az alkalomhoz illően! Számos, a magyar nyelvhez kapcsolódó dekoráció elképzelhető. Ellephetjük a falakat például a nyelvművelés és a nyelvtudomány jeles alakjairól készített plakátokkal (akár egy plakátkészítő verseny keretében), kitehetünk a magyar nyelvről szóló idézeteket, de berendezhetünk „tájnyelvi sarkokat” is az iskola különböző pontjain. Ez utóbbi tartalmazhat térképeket, tájszavakat, jellemző tárgyakat vagy a népviseletet ábrázoló képeket, de akár hangzó anyagot is.

  • faliújság a nyelvművelés és a nyelvtudomány jeles alakjairól
  • idézetek a magyar nyelvről
  • térképek a tájnyelvekről
  • népviseletek tájegységenként

Nem csak a szemnek

A látnivalókon kívül arra is érdemes odafigyelni, hogy a diákok személyes élményeket is szerezzenek, azaz valódi, aktív résztvevői legyenek a napnak. Ehhez leginkább nagy papírokra, filctollakra és némi kreativitásra van szükség. Az anyanyelvi juniálison nagy népszerűségnek örvendtek a látogatók körében a falakra kihelyezett nyelvi rejtvények. Más „interaktív falakat” is létrehozhatunk, nyithatunk gyűjteményt a különleges szavaknak és kifejezéseknek (például „Nyelvünk virágai” címmel), de sikeres lehet a közös vers- vagy meseíró fal is, ahol bárki hozzátehet egy sort a készülő műhöz. Egy-egy ilyen érdekes és feltűnő, játékos feladattal jó eséllyel sok diákot meg lehet mozgatni.

  • nyelvi rejtvények a falakon
  • közös vers- vagy meseírás
  • szólánc megalkotása
  • tájszavak összegyűjtése

Versengés és játék

Sok iskolában rendeznek a magyar nyelv napja körül anyanyelvi versenyeket, ekkor tartják például a nagy országos versenyek (Szép magyar beszéd verseny, Édes anyanyelvünk verseny, helyesírási versenyek) iskolai fordulóit. Az biztos, hogy nehezen találhatnánk olyan napot az évben, amelyik méltóbb lenne erre. Ha a tehetségeken kívül nagyobb tömegeket szeretnénk megszólítani, érdemes az anyanyelvi versengést könnyedebb formákra is kiterjeszteni. Játszani mindenki szeret, különösen csapatban, ezért a játékos anyanyelvi vetélkedők, kvízek mindenképpen sikeresek lehetnek. A napokban indított Facebook-kihívásunkhoz kapcsolódóan nyelvtörő-versenyt is rendezhetünk, így a humor sem marad ki a programból. Javasoljuk még, hogy a (magyar nyelvhez valamilyen módon kapcsolódó) művészeteknek is adjunk helyet. Elsősorban az irodalomra és a színházra gondolhatunk: kapcsolódhat ehhez a naphoz szavaló-, vers- és novellaíró verseny, színdarab-bemutató vagy akár filmvetítés is. Nyithatunk a zene felé is, például népdal- vagy megzenésítettvers-éneklési verseny formájában.

  • nyelvi csapatbajnokság
  • anyanyelvi licitjáték
  • Nyelvtörő kihívás a Facebookon
  • szavaló-, vers-, novellaíró verseny
  • megzenésített versek

Nem kell, hogy a magyar nyelv napja egy legyen a diákok számára (valljuk be) kissé unalmas „megemlékezős napok” közül. Élővé tehetjük, éppen úgy, ahogyan az anyanyelv is élő. Csak a fantázia lehet határ, és ehhez kapcsolódik az utolsó jó tanács: ha a saját fantáziánk határát esetleg már elértük, forduljunk a diákokhoz, az övék még jóval messzebbre szárnyalhat.

Dömötör Andrea

Leave a Reply