Kategória

Ismeret és nyelv

Mit jelent a flastrom? Ki az ángyom? Szavak, amelyeket ma már nem értenek a diákok

Szerző: | Ismeret és nyelv, Játék és nyelv | Nincs hozzászólás

Elkezdődött az iskolaév. A diákok néhány évtizede is ugyanúgy köszöntötték egymás mint ma? Tudta-e mindenki, hogy az iskolában mit kell használni, amikor a tanár azt mondta: “Vegyék előt a léniát”? Milyen típusú iskola a líceum és mely felekezet diákjai tudták, mi az a cétus? Nemrég jelent meg a Tinta Könyvkiadónál a Mit jelent? Diákszótár. című kötet. 

Tovább…

„A nyelvtankönyvek nem sokat változtak az elmúlt évtizedekben” – interjú É. Kiss Katalin nyelvésszel

Szerző: | Ismeret és nyelv | Nincs hozzászólás

Idén É. Kiss Katalin nyelvész, egyetemi tanár kapta meg a Bolyai-díjat, a hazai tudományos élet egyik legrangosabb elismerését. A díjazottak sorában ő az első nő és egyúttal az első nyelvész is. Van-e a nyelvtudománynak gyakorlati haszna? Hogyan viszonyul egy nyelvész a nyelvműveléshez? Milyen feladatokat látna szívesen egy középiskolai nyelvtanórán? Interjúnkban ilyen és ehhez hasonló kérdésekről beszélgettünk.

Tovább…

Még egyszer az anyanyelvápolás létjogosultságáról

Szerző: | Ismeret és nyelv | Nincs hozzászólás

Mint tudjuk, több nyelvész véleménye szerint a nyelvművelésnek nincs létjogosultsága, a nyelv fejlődésébe nem szabad beavatkozni, a helyesség egyetlen valóságos mércéje a nyelvhasználat. Akik azonban látják a magyar nyelvet fenyegető veszélyeket, a szakszerű beavatkozás mellett érvelnek. A két vélemény ellentéte állóháborúnak látszik. Megpróbálom reálisan, eddig felhasználatlan érvekkel elemezni a helyzetet, amely, mint majd látjuk, nem egytényezős.

Tovább…

ferfi-no-iras-papir

5+1 helyesírási tipp, hogy mások is megértsenek minket

Szerző: | Ismeret és nyelv | Nincs hozzászólás

Az alábbi néhány helyesírási és nyelvhasználati tippet a mindennapi tapasztalat ihlette, hiszen nagyon gyakran találkozhatunk ezekkel és ehhez hasonló hibákkal, amelyekről sokan nem is tudják, hogy helytelenek vagy rontják a mondanivalónk érthetőségét. Ebben közrejátszik az is, hogy felgyorsult világunkban sokszor rövidítünk, gondoljunk csak az SMS-re vagy a Facebook üzenetekre. A következő tanácsok megfogadásával hozzásegíthetjük beszélgető partnerünket mondanivalónk teljes megértéséhez, és igényesebbé tehetjük írásunkat.

Tovább…

A magyar nyelv nagyszótára

Ingyen elérhető az interneten A magyar nyelv nagyszótára

Szerző: | Ismeret és nyelv | Egy hozzászólás

Nemrég bemutatták A magyar nyelv nagyszótárának VI. kötetét. A sorozat legutóbbi kötete a d betűs anyag második, valamint az e és é kezdetű címszavak első felét tartalmazza. A sorozatot húszkötetesre tervezték, a magyar értelmező szótárak között egyedülálló, több mint százezer szót dolgoz majd fel. Ezzel egyidejűleg A magyar nyelv nagyszótára online is elérhetővé és kereshetővé vált.

Tovább…

Bekattant vagy leesett a tantusz? – szóképek a köznyelvből

Szerző: | Ismeret és nyelv | Nincs hozzászólás

– Andrea teljesen bepörgött, amikor Fecó odaszólt neki, hogy állítsa már magát takarékra. Nemsokára el is húzta a csíkot. Mindnyájan leblokkoltunk. Nem értettük, miért kapta föl a vizet–.
– Nekem mindjárt bekattant. Hát Olgi miatt.
– Ő hogyan kerül a képbe?
– Múlt héten, a diszkóban kezdődött a visszaszámlálás. Fecó minden szám után Olginál landolt.

Tovább…

Minek nevezzelek? – a megszólításról

Szerző: | Ismeret és nyelv | Nincs hozzászólás

Minek nevezzelek? – teszi föl a kérdést többször is Petőfi Sándor az azonos című versében. Gyakran mi is ezen töprengünk a monitor előtt ülve vagy a papír fölé görnyedve. Nem is olyan egyszerű megszólítani valakit: a barátoknak, ismerősöknek odavetünk egy Szia!-t, de ha hivatalos ügyben írunk valakinek, könnyen elbizonytalanodunk a megszólítást illetően. Tovább…

„Többet kaptam, mint tudtam adni” – beszélgetés Márton Attilával a moldvai csángómagyarokról

Szerző: | Ismeret és nyelv | Nincs hozzászólás

A moldvai csángómagyar gyermekek nincsenek egyszerű helyzetben, ami a magyar anyanyelvi oktatást illeti. Márton Attila a tanítóképző elvégzése óta moldvai magyarokat tanít és mintegy „nagykövetként” képviseli az ottaniak sorsát, próbál embereket toborozni, hogy minél többen segítsék őket. Márton Attila, lészpedi tanító bácsival, a Moldvai Csángómagyar Oktatási Program koordinátorával beszélgettünk a moldvai szavakról, a gyerekekről, a magyar nyelvű oktatásról.

Tovább…

Látogatása során cookie-kat használunk, amelyek segítenek testreszabott tartalmat megjeleníteni, személyes információkat azonban nem tárolnak. Az oldal használatával elfogadja a cookie-k használatát. Részletek...